a Video Essay by Nicolas Bourriaud
Produced by TechCapsule
Producer Dongkoo Jung, Dayoung Lee
With
The Reader CIFIKA
The Pansori Singer Laure Mafo
The Pansori Gosu(Drummer) Kiwon Lim
Off Voice Michael Joo
Filmming
Camera Wonjo Paik, Taxu Lee
Assistant Camera Hakyeong Kim
Gaffer Bon-hyeop Koo
Grip Jongseung Song, Eunsang Lee
Drone Taxu Lee
Recording Jongmin Jung
Sound mixing Hyungseok Choi
Graphic Jeongmin Lee
Thanks To The Curatorial Team
Kuralai Abdukhalikova Barbara Lagié Euna Lee Sophia Park Jade Barget And Nahyun Kim(from Gwangju Biennale Foundation)
이 영상은 제15회 광주비엔날레 예술감독 니콜라 부리오의 기획의도를 비디오 에세이 형식으로 풀어낸 작업이다. 테크캡슐은 이 영상의 제작 프로듀싱을 진행했다. 니콜라 부리오 감독은 '여러 사람이 모인 곳'을 의미하는 '판'과 '소리'의 합성어인 '판소리'에서 영감을 받아, <판소리, 모두의 울림>을 기획했다.
---
<판소리, 모두의 울림>
분쟁지역, 이주 차단장벽, 봉쇄, 사회적 거리두기, 분리정책은 언뜻 보기엔 서로 유사성이 없어 보이지만 사실 이들 간에는 공통점이 있다. 바로 모두가 ‘공간’과 관련이 있으며 저마다 정치적 의도가 존재한다는 사실이다. 기후변화는 세계지도를 바꾸는 중대한 결과를 초래하며 이산화탄소, 도시 생활, 사막화와 이주, 산림전용(山林轉用), 사회 갈등, 동물 생태계 파괴와 외래 식물종의 침범은 파괴적인 상관관계를 형성하게 되었다. 《판소리: 모두의 울림》은 우리가 살아가는 공간에 관한 오페라 형식의 전시다. 모든 장소에는 소리의 풍경도 담겨 있기에, 이번 전시는 음악 형식과 시각 형식을 연결하는 하나의 내러티브로 구성되었다. 17세기에 등장한 한국의 판소리는 뿌리 깊은 이 땅의 음악 장르다. 판소리란 문자 그대로 ‘공공장소에서 나는 소리’를 뜻하며, 서민의 목소리라고도 풀이할 수 있다. 제15회 광주 비엔날레는 사람과 기계, 동물, 영혼, 유기체 등 모두가 공유하는 공간, 즉 우리의 관계적 공간을 다시 사유하려는 작가들과 함께 판소리 본래의 정신을 되살리고자 한다.
This video is a video essay that unpacks the curatorial intent of Nicolas Bourriaud, the artistic director of the 15th Gwangju Biennale. Tech Capsule was responsible for producing the video. Inspired by the Korean term pansori, a combination of pan (a place where people gather) and sori (sound), Bourriaud curated <PANSORI, a soundscape of the 21st century>
---
<PANSORI, a soundscape of the 21st century>
Conflict zones, migration barriers, lockdowns, social distancing, and segregation policies may seem unrelated at first glance, but they share a common thread: they are all tied to space and are driven by political intent. Climate change is reshaping the world map, creating profound consequences. Carbon emissions, urban life, desertification and migration, deforestation, social conflict, the destruction of animal ecosystems, and the spread of invasive plant species are all interconnected in a destructive cycle.
Pansori: A Resonance of the Many is an opera-like exhibition that explores the spaces we inhabit. Since every place carries its own soundscape, the exhibition weaves a narrative that connects musical and visual forms. Emerging in the 17th century, pansori is a deeply rooted Korean musical tradition. The term pansori literally means “sound from a public space” and can also be interpreted as “the voice of the people.”
For the 15th Gwangju Biennale, artists will reexamine the relational spaces shared by humans, machines, animals, spirits, and living organisms. In doing so, the Biennale seeks to revive the original spirit of pansori—a collective resonance of all beings.