a Video Essay by Nicolas Bourriaud
Produced by TechCapsule
Producer Dongkoo Jung, Dayoung Lee
With
The Reader CIFIKA
The Pansori Singer Laure Mafo
The Pansori Gosu(Drummer) Kiwon Lim
Off Voice Michael Joo
Filmming
Camera Wonjo Paik, Taxu Lee
Assistant Camera Hakyeong Kim
Gaffer Bon-hyeop Koo
Grip Jongseung Song, Eunsang Lee
Drone Taxu Lee
Recording Jongmin Jung
Sound mixing Hyungseok Choi
Graphic Jeongmin Lee
Thanks To The Curatorial Team
Kuralai Abdukhalikova Barbara Lagié Euna Lee Sophia Park Jade Barget And Nahyun Kim(from Gwangju Biennale Foundation)
이 영상은 제15회 광주비엔날레 예술감독 니콜라 부리오의 기획의도를 비디오 에세이 형식으로 풀어낸 작업이다. 테크캡슐은 이 영상의 제작 프로듀싱을 진행했다. 니콜라 부리오 감독은 '여러 사람이 모인 곳'을 의미하는 '판'과 '소리'의 합성어인 '판소리'에서 영감을 받아, <판소리, 모두의 울림>을 기획했다.
---
<판소리, 모두의 울림>
분쟁지역, 이주 차단장벽, 봉쇄, 사회적 거리두기, 분리정책은 언뜻 보기엔 서로 유사성이 없어 보이지만 사실 이들 간에는 공통점이 있다. 바로 모두가 ‘공간’과 관련이 있으며 저마다 정치적 의도가 존재한다는 사실이다. 기후변화는 세계지도를 바꾸는 중대한 결과를 초래하며 이산화탄소, 도시 생활, 사막화와 이주, 산림전용(山林轉用), 사회 갈등, 동물 생태계 파괴와 외래 식물종의 침범은 파괴적인 상관관계를 형성하게 되었다. 《판소리: 모두의 울림》은 우리가 살아가는 공간에 관한 오페라 형식의 전시다. 모든 장소에는 소리의 풍경도 담겨 있기에, 이번 전시는 음악 형식과 시각 형식을 연결하는 하나의 내러티브로 구성되었다. 17세기에 등장한 한국의 판소리는 뿌리 깊은 이 땅의 음악 장르다. 판소리란 문자 그대로 ‘공공장소에서 나는 소리’를 뜻하며, 서민의 목소리라고도 풀이할 수 있다. 제15회 광주 비엔날레는 사람과 기계, 동물, 영혼, 유기체 등 모두가 공유하는 공간, 즉 우리의 관계적 공간을 다시 사유하려는 작가들과 함께 판소리 본래의 정신을 되살리고자 한다.
글: 2024 광주비엔날레
This video is a video essay that unpacks the curatorial intent of Nicolas Bourriaud, the artistic director of the 15th Gwangju Biennale. Tech Capsule was responsible for producing the video. Inspired by the Korean term pansori, a combination of pan (a place where people gather) and sori (sound), Bourriaud curated Bourriaud curated PANSORI, a soundscape of the 21st century.
---
PANSORI, a soundscape of the 21st century
Conflictual borders, anti-migration walls, confinement, social distance, segregation policies—these seemingly dissimilar topics share a common point : space and its political organization. The main effect of climate change is the apparition of a new world map in which carbon dioxide and urban life, desertification and migration, deforestation and social struggles, destruction of animal ecosystems and vegetal invasions, have become brutally interconnected.
PANSORI: A Soundscape of the 21st Century is an operatic exhibition about the space we live in. But as any landscape is also a soundscape, this exhibition is built as a narrative connecting musical and visual forms. Having emerged in 17th century Korea, pansori is a musical genre deeply rooted in its native land. In Korean,pansori literally means "the noise from the public place," which could also be understood as the voice of the subalterns.
The 15th Gwangju Biennale intends to recreate the original spirit of pansori, with artists that try to re-think the space shared between humans, machines, animals, spirits, and organic life— our relational space.
Written by: 2024 Gwangju Biennale