가상투영입자
@국립현대미술관
2022
국립현대미술관
국립현대미술관 <대지의 시간>전 VR 포스트 시노그래피 작품

기획 및 제작 테크캡슐, 민구홍매뉴팩처링

생태학적 가치를 새롭게 해석한 국립현대미술관 전시 《대지의 시간》의 VR 포스트 시노그래피 작품 <가상투영입자>는, 전시 작품과 공간을 작은 가상 원형 입자로 표현해 생태적 세계관을 디지털 매체로 재해석한 것입니다. 전시장 지형을 정밀하게 3D 스캔해 웹 VR 콘텐츠로 제작하였으며, 이 안에서 관객은 중력과 경계가 사라진 가상 공간에서 자유롭게 떠다니며 관람할 수 있습니다. 이 작품에서는 미술관, 갤러리, 작품, 관객 사이의 공간적 구분이 사라지고 모든 요소가 동등하게 어우러집니다. 

---

TechCapsule’s VR Post Scenography

2021년 테크캡슐은 국립현대미술관에서 열린 3개의 전시를 3D 스캐닝으로 기록하고 웹 VR 콘텐츠로 재구성했다. 전시실 공간을 중심으로 각기 다른 시간에 펼쳐졌던 작품과 그 맥락을 시공간이 교차하는 VR 포스트 시노그래피로 소개한다. 2021년 당시, 코로나19 상황으로 온라인 미술관, VR 전시관 등 현장 관람을 대체하는 경험이 확장되었는데, 일시적인 대체재가 아닌 새로운 전시 아카이브의 영역으로 전환할 수 있는 고민을 나누고자 제작했다.

 

마이올림픽이펙트 → Link
젊은 모색 2021 VR 전시장 → Link
가상투영입자 → Link

The VR post-scenography work ‘Virtual Projection Particles’ from the exhibition “Time of the Earth” at the National Museum of Modern and Contemporary Art offers a reinterpretation of ecological values. It expresses the exhibition's artworks and space through small virtual spherical particles, reinterpreting the ecological worldview via digital media. The terrain of the exhibition hall is meticulously 3D-scanned and produced as web-based VR content, allowing viewers to freely float and explore in a virtual space where gravity and boundaries no longer exist. In this work, the spatial distinctions between the museum, gallery, artwork, and audience disappear, creating a harmonious blend where all elements coexist equally.

---

TechCapsule’s VR Post Scenography

In 2021, Tech Capsule documented three exhibitions held at the National Museum of Modern and Contemporary Art through 3D scanning and restructured them into web-based VR content. The project presents works that unfolded at different times, reintroducing them in a VR post-scenography where time and space intersect around the exhibition hall. At the time, as the COVID-19 pandemic expanded the use of online museums and VR exhibitions as alternatives to in-person visits, this project was produced to explore the potential of transforming these experiences into a new realm of exhibition archiving, rather than seeing them as temporary substitutes.

 

My Olympic Effect → Link
Young Korean Artists 2021 VR Exhibition → Link
Virtual Projected Particle → Link