기획 테크캡슐
출연 이윤석, 전채리, 정다은, 최지웅
1980-90년대 한국 사회를 관통했던 올림픽 이펙트는 2021년 현재를 사는 우리의 일상에도 여전히 영향을 미치고 있다. 국립현대미술관의 《올림픽 이펙트 : 한국 건축과 디자인 8090》 전시의 연계 프로그램으로 진행한 <마이 올림픽 이펙트>는 전시를 관람한 이들의 ‘전시 코멘터리’를 모은 프로젝트다. 도시 · 건축 · 디자인 분야의 4인이 전시를 관람하고 남긴 매우 개인적인 추억부터 도시 환경의 흔적, 특정 업계의 관습으로 퍼져있는 올림픽 이펙트까지, 다양한 경험으로 형성된 지형을 통해 독특한 관점을 제시한다. 전시관을 그대로 재현한 VR을 전시 경험을 되짚고, 이를 이야기 수집의 도구로 활용함으로써 VR의 새로운 활용 가능성을 확인할 수 있었다. 전시 코멘터리 시리즈 <마이 올림픽 이펙트>는 국립현대미술관 웹페이지의 별도 링크를 통해 확인할 수 있다.
---
TechCapsule’s VR Post Scenography
2021년, 테크캡슐은 국립현대미술관에서 열린 세 개의 전시를 3D 스캐닝으로 기록하고, 이를 웹 기반 VR 콘텐츠로 재구성했다. 이 프로젝트는 각기 다른 시간성을 대변하는 전시 작품을 전시장 공간을 중심으로 재배치하여, 시간과 공간이 교차하는 VR 포스트 시노그래피로 소개한다. 2021년 당시, 코로나19 상황으로 온라인 미술관과 VR 전시관 등 현장 관람 경험을 대체하는 다양한 방식이 확장되었는데, 테크캡슐은 이를 일시적인 대안이 아닌 새로운 전시 아카이브 방식으로 전환할 수 있는 가능성을 모색하고자 이 프로젝트를 진행했다.
The "Olympic Effect" that permeated Korean society in the 1980s and '90s continues to influence our daily lives in 2021. As part of the Olympic Effect: Korean Architecture and Design of the 80s and 90s exhibition at the National Museum of Modern and Contemporary Art, the project My Olympic Effect collected commentary from visitors who experienced the exhibition. Through the perspectives of four figures from the fields of urbanism, architecture, and design, the project delves into various Olympic effects—ranging from personal memories to traces in urban environments and practices embedded in specific industries—unveiling unique insights formed through individual experiences. The exhibition emplyed VR, which faithfully recreated the exhibition space, as a tool to gather stories, demonstrating new possibilities for VR applications by revisiting the exhibition experience. The My Olympic Effect commentary series can be accessed via a dedicated link on the museum's website.
TechCapsule’s VR Post Scenography
In 2021, TechCapsule documented three exhibitions held at the National Museum of Modern and Contemporary Art through 3D scanning and restructured them into web-based VR content. The project presents works that unfolded at different times, reintroducing them in a VR post-scenography where time and space intersect around the exhibition hall. Amid the COVID-19 pandemic, as online museums and VR exhibitions emerged as alternatives to on-site experiences, TechCapsule initiated this project not as a temporary substitute, but as an exploration of new possibilities for exhibition archiving.