기획 테크캡슐
출연 이윤석, 전채리, 정다은, 최지웅
1980-90년 한국 사회를 관통한 올림픽 이펙트는 2021년 현재를 사는 우리의 일상에도 여전히 이어진다. 국립현대미술관의 《올림픽 이펙트 : 한국 건축과 디자인 8090》 전시의 연계 프로그램으로 진행한 <마이 올림픽 이펙트>는 전시를 관람한 이들의 ‘전시 코멘터리’를 모은 프로젝트이다. 도시 · 건축 · 디자인계의 4인의 전시 관람기를 통해 매우 개인적인 추억부터 도시 환경의 흔적, 특정 업계의 관습으로 퍼져있는 다양한 올림픽 이펙트를 개별 경험의 지형에서 확인한다. 이야기 수집 과정에 전시관을 그대로 재현한 VR을 전시 경험을 복기하며 다양한 이야기를 모으는 도구로 활용하여 VR의 새로운 활용 가능성을 확인하였다. 전시 코멘터리 시리즈 <마이 올림픽 이펙트>는 국립현대미술관 웹페이지의 별도 링크를 통해 확인할 수 있다.
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TechCapsule’s VR Post Scenography
2021년 테크캡슐은 국립현대미술관에서 열린 3개의 전시를 3D 스캐닝으로 기록하고 웹 VR 콘텐츠로 재구성했다. 전시실 공간을 중심으로 각기 다른 시간에 펼쳐졌던 작품과 그 맥락을 시공간이 교차하는 VR 포스트 시노그래피로 소개한다. 2021년 당시, 코로나19 상황으로 온라인 미술관, VR 전시관 등 현장 관람을 대체하는 경험이 확장되었는데, 일시적인 대체재가 아닌 새로운 전시 아카이브의 영역으로 전환할 수 있는 고민을 나누고자 제작했다.
The "Olympic Effect" that permeated Korean society in the 1980s and '90s still influences our daily lives in 2021. As part of the “Olympic Effect: Korean Architecture and Design of the 80s and 90s” exhibition at the National Museum of Modern and Contemporary Art, the project My Olympic Effect collected commentary from visitors who experienced the exhibition. Through the perspectives of four figures from the fields of urbanism, architecture, and design, the project explores various Olympic effects—ranging from personal memories to traces in urban environments and practices embedded in specific industries—within the context of individual experiences. The exhibition utilized VR, which faithfully recreated the exhibition space, as a tool to gather stories, demonstrating new possibilities for VR applications by revisiting the exhibition experience. The ‘My Olympic Effect’ commentary series can be accessed through a dedicated link on the museum's website.
TechCapsule’s VR Post Scenography
In 2021, Tech Capsule documented three exhibitions held at the National Museum of Modern and Contemporary Art through 3D scanning and restructured them into web-based VR content. The project presents works that unfolded at different times, reintroducing them in a VR post-scenography where time and space intersect around the exhibition hall. At the time, as the COVID-19 pandemic expanded the use of online museums and VR exhibitions as alternatives to in-person visits, this project was produced to explore the potential of transforming these experiences into a new realm of exhibition archiving, rather than seeing them as temporary substitutes.